تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
رشد و پویایی استارت آپ‌ها در سطح کشور؛

استارت‌آپ ها نیروی مولد کشور شده‌اند

News Image Lead

طی سال‌های اخیر شاهد رشد و پویایی استارت آپ‌ها در سطح کشور هستیم. هر چند بنا به اظهار نظر کارشناسان این حوزه هنوز فاصله بسیاری تا تحقق کامل استارت آپ‌ها در کشور وجود دارد.

کد خبر: ۱۷۲۱۲
۱۱:۰۸ - ۰۴ دی ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ  طی سال‌های اخیر شاهد رشد و پویایی استارت آپ‌ها در سطح کشور هستیم. هر چند بنا به اظهار نظر کارشناسان این حوزه هنوز فاصله بسیاری تا تحقق کامل استارت آپ‌ها در کشور وجود دارد. گفتنی است استارت آپ ها به دلیل کم بودن هزینه اولیه راه اندازی در کسب و کارها شکل گرفته اند،که همین امر باعث استقبال هرچه بیشتر جوانان خوش فکر و نیروی انسانی خلاق شده است.

بدیهی است، امروزه با توجه به رشد روز افزون فعالیت استارت آپ این نوع از کسب و کارها از انواع مختلفی برخوردار هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد. یکی از ابتدایی‌ترین انواع استارت آپ نوع سنتی آن است. به طور کلی این نوع از کسب و کارها بسیار کوچک هستند و در مقایسه با دیگر استارت آپ ها از رشد و توسعه کمتری نیز برخوردار هستند، این نوع از استارت آپ ها بیشتر شامل مشاغلی مانند لوله کشی،شیرینی پزی و مواردی از این دست است. استارت آپ های با سرمایه گذاری شخصی را می توان از دیگر انواع کسب و کارهای جدید نام برد که البته این نوع از سرمایه گذاری‌ها امروزه در کشور بسیار دیده می شود. این نوع از کسب‌ و کارها به صورت شفاف با هدف رشد و تبدیل شدن به شرکتی بزرگ بدون استفاده از سرمایه‌ خارجی کار خود را آغاز می‌کند. در این نوع از استارت آپ ها، تمام هزینه‌ها و سرمایه‌های مورد نیاز از طریق اعتبارات و دارایی‌های شخصی تامین می‌شود. به عبارت ساده‌تر کارآفرینان در این نوع از کسب و کار نباید از طریق فروش سهام، منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند، چرا که در این صورت دیگر امکان کنترل کامل کسب‌ و کار خود را از دست خواهند داد. استارت آپ با سرمایه گذاری خارجی نیز در زمره انواع دیگرکسب و کارهای جدید قرار می گیرد. در این نوع از استارت آپ به دنبال کسب درآمد کوتاه و موقت نیستند، بلکه در مقابل آنها می‌خواهند، شرکتی بسازند که علاوه‌بر ارزش بالای مادی، به شهرت جهانی دست یابد و برای سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذارانش، سود فراوان به دنبال داشته باشد. به طور کلی باید در نظر داشت که سرمایه گذاری در این نوع استارت آپ ها با ریسک بالا مواجه خواهد بود، چرا که احتمال شکست در این کسب و کارها با میزان احتمال موفقیت آنها برابری می کند. یکی دیگر از انواع استارت آپ ها شامل کسب و کارهای هدف است،این نوع از استارت آپ ها تنها با هدف پیوستن به شرکت‌های بزرگ در آینده ایجاد می شود، اما هدف آنها کوچک‌ است. این نوع از استارت آپ ها سعی دارند تا یک مدل تجاری موفق را در سطح جهان یا در داخل کشور اجرا کنند. استارت آپ های متناسب با سبک زندگی یکی دیگر از انواع فعال کسب و کارهای نوین در کشور هستند،این نوع از استارت آپ ها امروزه با سبک زندگی شهری افراد همخوانی بسیار چرا که افراد می توانند متناسب با شرایط خود ساعت کار و محل کار را مشخص کنند.

استارت آپ برگ برنده

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که مي توان با استفاده از کسب و کارهای نوین شاهد ایجاد تحولی عظیم در اقتصاد کشور بود، چرا که تجربه ثابت کرده است، استارت آپ ها می توانند با سرمایه گذاری اندک و با استفاده از ایده‌های نوین تحولی شگرف در اقتصاد به خواب رفته کشور ایجاد کند. آنچه مسلم است، امروزه استارت آپ ها با موانع جدی بسیاری برای رشد و تعالی مواجه هستند که از مهمترین آنها می‌توان به عدم تخصیص اعتبارات و حمایت های لازم از سوی دولت اشاره کرد. هرچند در این مجال باید یاد آور شد که در هیچ جای دنیا دولت ها حامی استارت آپ ها نیستند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که هزینه رشد استارت آپ ها را دولت ها پرداخت کنند،بلكه صاحبان اين مشاغل بايد با ايده پردازي هاي نوين، استفاده از تجارب افراد موفق در اين حوزه و همچنين انجام تبليغات گسترده ضامن بقاي خود باشند.

اشتغال در سایه رشد استارت آپ‌ها

امروزه استارت آپ ها توانسته اند در جذب نیروی کار موفق عمل کنند تا جایی که برخی از صاحب نظران معتقد هستند که با آغاز به کار استارت آپ ها افراد بیشتری جذب بازار کار شده اند که این خود می تواند یکی از امتیازات کسب و کارهای نوین باشد. به طور كلي بايد در نظر داشت كه ايده هاي نوين مي تواند افراد بيشتري را مشغول به كار كند، چرا كه يک استارت آپ از مجموعه هاي متعدد تشكيل مي شود.

بررسی معایب کسب و کار نوین

به طور کلی باید در نظر داشت که استارت آپ ها با توجه به اینکه از عمر کوتاهی در کشور برخوردار هستند. بنابراین با معایب متعدد نیز مواجه خواهند بود كه برخي از افراد تنها به اين دلايل حاضر به سرمايه گذاري و اين نوع كسب و كارها را آغاز كنند.ریسک بالا در راه اندازی کسب و کارهای نوین را می توان یکی از معایب آن برشمرد، چرا که احتمال شکست در این نوع کسب و کار به دلیل آشنا نبودن با تمام زوایای آن وجود دارد. به عبارت ساده تر با توجه به نو بودن ايده و همچنين مشخص نبودن آن،از اين رو بسياري از كارشناسان بر اين باور هستند كه استارت آپ ها با ريسك بسيار بالايي همراه هستند. ساعت کار طولانی از دیگر معایب استارت آپ ها برشمرده می شود،چرا که فرد در این نوع از كسب و كارها برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید زمان بیشتری را صرف کند که این مهم شاید برای برخی از افراد مطلوب به نظر نرسد. به طور كلي به دليل افراد خود صاحب و مدير كسب و كار خود هستند. بنابراين براي رسيدن به نتيجه دلخواه نياز به صرف زمان طولاني تر است. نبود حامی در استارت آپ ها می تواند فرد را منزوی کند و از پيشرفت پروژه او را باز دارد، چرا که در این نوع از کسب و کارها حمایت مالی کمتری از استارت آپ به عمل می آید و در بیشتر شرایط صاحب استارت آپ این احساس را دارد که به دلیل نبود امنیت مالی و همچنین نبود هیچ سرمایه گذاری باید به تنهایی ریسک کار را بپذیرد، اين خود مي تواند احتمال شكست را در اجراي پروژه افزايش دهد.

هدف از راه اندازی استارت آپ چیست؟

همان گونه که می دانیم یکی از اصلی‌ترین اهداف راه اندازی استارت آپ ها ایجاد نوآوری است و خدمت رساني براي راحتي و آسايش افراد در زندگي است، اما باید بدانیم که بزرگ‌ترین هدف هر استارتاپ هر چند کوچک باشد، در مرحله اول تنها نوآوری است، اما نوآوری خود دارای دو جنبه متفاوت است، چرا که فرد زمانی که فناوری موجود را وارد بازار‌های جدید کسب و کار می کند نوآوری افقی اتفاق می افتاد. این در حالی است که در استارت آپ، ما به دنبال نوآوری عمودی هستیم. ایجاد و تجاری سازی فناوری جدید که در گذشته هیچ گاه وجود نداشته است. به طور کلی باید خاطر نشان كرد که هدف اصلی از به کارگیری فناوری راحت کردن شرایط زندگی مردم است که این مهم امروزه بیشتر بر دوش کسب و کارهای نوین قرار دارد. از سوي ديگر بايد متذكر شد كه استارت آپ ها امروزه تنها به صورت اپليكيشن ظاهر نمي شوند، بلكه مي تواند به صورت سنتي و با انجام كسب و كارهاي سنتي نيز ظاهر شود. به عنوان مثال كيوسک‌هاي فروش مواد غذايي در برخي از نقاط شهري را می‌توان نمونه بارز اين مهم باشد.

بررسي مزايايي كسب و كارهاي نوين

امروزه استارت آپ ها با مزاياي بسياري همراه هستند كه مهم ترين آن مقرون به صرفه بودن خدمات ارائه شده از سوي اين نوع كسب و كارها است، به عبارت دیگر اين مهم به عنوان وجه تمايز و اصلي ترين شاخصه استارت آپ به حساب مي آيد. دسترسي به بهترين و با كيفيت ترين خدمات در كوتاه ترين زمان ممكن از ديگر مزاياي كسب و كارهاي نوين برشمرده مي شود، چرا كه طبق اظهار نظر كارشناسان يكي از رسالت هاي استارت آپ ها ارائه خدمات در زمان كوتاه است. يكي از مهم ترين دستاوردهاي استارت آپ ها تحقق شهر هوشمند است، چرا كه به واسطه اين نوع از كسب و كارها افراد جامعه مي توانند با استفاده از اينترنت به خدمات مورد نياز خود دسترسي پيدا كنند. در پایان باید یادآور شد که بنا به اظهار نظر کارشناسان استارت آپ یک فرهنگ است، فرهنگی که می‌تواند با خلاقیت و نوآوری بسیاری از مشکلات پیش روی را از میان بردارد.

 

منبع: آرمان/۴ دی ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی